Przygotowujemy kompozycję z dowolnych przedmiotów
nieprzezroczystych lub wyciętych szablonów. Wyciągamy z opakowania kartkę papieru
do fotografii czarno-białej i czym prędzej przenosimy przygotowaną kompozycję
na papier. Jeżeli pracujemy w pomieszczeniu słabo oświetlonym, nie musimy się
bardzo spieszyć. Następnie całość przenosimy delikatnie w miejsce
nasłonecznione – po kilku minutach światło zadziała na emulsję fotograficzną.
Możemy oczywiście użyć światła sztucznego z lampki nocnej, a przy pochmurnej
pogodzie kompozycję pozostawić na parapecie okiennym i odczekać kilka dni
(większy kontrast uzyskujemy jednak w mocnym słońcu). Jeżeli pracę naświetlamy
na dworze, zabezpieczamy szablony przed wiatrem drobnymi, ciężkimi
przedmiotami, ale tak, aby nie rzucały dodatkowego cienia. Kolejny etap to
ściągnięcie ułożonych przedmiotów (z dala od silnego światła) i ich utrwalanie.
Aby utrwalić pracę, przyg. wcześniej kąpiel z utrwalacza fotograficznego
(zgodnie z instrukcją producenta), zanurzamy papier z odbitym wzorem na ok. 5
minut, wyciągamy, przez chwilę spłukujemy pod bieżącą wodą i suszymy. W efekcie
otrzymamy białą lub łososiową odbitkę na fioletowym tle. Jeśli chcemy uzyskać
całość w tonacji łososiowej, powinniśmy krócej naświetlać papier. Uwaga! Ten
etap pracy (utrwalanie) powinna wykonać osoba dorosła, raczej bez udziału
dzieci. W skład utrwalacza wchodzą związki chemiczne mogące powodować
podrażnienia skóry i oczu, a w przypadku spożycia – zatrucia. Bądźmy więc
ostrożni. Najbezpieczniej przygotowane przez uczniów prace zapakować w czarny
papier i utrwalanie przeprowadzić w domu samemu. Dla lubiących eksperymenty:
naświetloną pracę wkładamy szybkim ruchem do wywoływacza foto. i prędko
przerzucamy do utrwalacza. Otrzymamy obrazek zabrązowiony. Jeżeli papier
pozostanie zbyt długo w wywoływaczu, obrazek zniknie, a cały papier będzie
czarny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz